RSS
 

Rola białka w naszym organiźmie

09 lip

Każdy kto regularnie ćwiczy na siłowni, wie jak bardzo ważna jest odpowiednia dieta. Same ćwiczenia stanowią zaledwie 30% naszych wyników, a cała reszta to efekt spędzania czasu w kuchni na przygotowywaniu posiłków. Zbilansowana dieta i prawidłowy rozkład makroskładników są niezwykle istotne zarówno w momencie, gdy chcemy tracić wagę jak i w chwili, gdy pragniemy zbudować masę mięśniową. Poznanie podstawowych pojęć związanych z dietetyką jest więc niezbędne, by móc osiągnąć zamierzone efekty.

Czym jest białko?

Białko to jeden z trzech makroskładników, których odgrywa bardzo znaczącą rolę w budowaniu tkanki mięśniowej. Jest to podstawowy budulec mięśniowy, więc dostarczenie jego odpowiedniej ilości jest podstawą w przypadku gdy chcemy nabrać masy. Najlepszym jego źródłem jest mięso zwierzęce takie jak wołowina, drób (głównie kurczaki oraz indyki) oraz niekiedy chuda wieprzowina. W niektórych przypadkach zapewnienie sobie odpowiedniej ilości białka może być nieco skomplikowane, szczególnie w przypadku osób które pracują i nie zawsze mają czas na gotowanie i dostarczenie go do swojego organizmu. W takim przypadku bardzo dobrym rozwiązaniem może być kupno białka w proszku. Rynek suplementów jest obecnie bardzo rozwinięty, przez co ich wybór jest niezwykle szeroki. Oznacza to, że każdy będzie w stanie znaleźć coś dla siebie w zależności od swoich potrzeb. Istnieje kilka rodzajów białka, które charakteryzują się szybkością wchłaniania. Najszybciej wchłanialne idealnie nadają się do spożycia bezpośrednio po treningu, natomiast te które wchłaniają się najwolniej, najczęściej spożywane są na noc, by zapobiec katabolizmowi mięśni.

Źródło białka (sxc.hu)

Źródło białka (sxc.hu)

Węglowodany i tłuszcze

Węglowodany oraz tłuszcze również odgrywają bardzo ważną rolę w budowaniu swojej sylwetki. Węglowodany są głównym źródłem energii, które pozwala dawać nam z siebie wszystko podczas treningu. Nie można zapominać również o tłuszczach, których zbyt niski poziom może prowadzić po pogorszenia samopoczucia oraz libido. Odpowiednie rozłożenie makroskładników jest więc niezwykle istotne praktycznie w przypadku każdej osoby, nie tylko tych uprawiających regularnie jakiś sport.

 
Brak komentarzy

Napisane przez w kategorii Bez kategorii

 

Tags: , ,

Dodaj komentarz